maanantai 3. helmikuuta 2014

Musalinja-gallup


Lukiossamme on mahdollista valita musiikkilinja, jossa opiskellaan vähintään 12 kurssia musiikkia. Kysyimme pikagallupina muutamilta opiskelijoita heidän mielipiteitään musiikkilinjasta. Kysymykset olivat:

1. Miksi hait opiskelemaan Kuhmon yhteislukion musiikkilinjalle?
2. Mitä soittimia osaat soittaa? Mitkä näistä olet oppinut lukioaikana?
3. Mikä musiikkilinjalla on parasta?
4. Kenelle suosittelisit musiikkilinjaa?

Gallupiin vastasi pelkästään tyttöjä, vaikka musalinjalla opiskelee toki poikiakin, kuten kuvista näkyy. Tässä muutamien tyttöjen vastauksia:

1. Musiikki on kivaa ja halusin oppia enemmän pianon soitosta.
2. Pianoa ja hieman kitaraa, olen soittanut molempia ennenkin, mutta taidot ovat kehittyneet lukion aikana.
3. Pieni ryhmäkoko ja hyvä opettaja. Saa apua aina kun tarvitsee ja ei ole niin paljon ylimääräistä hälinää.
4. Kaikille ketkä ovat kiinnostuneita musiikista.
(Tyttö 16 v.)

1. Koska olen kiinnostunut musiikista ja musiikilla on todella suuri osa minun elämässä.
2. Soitan musiikkiopistossa trumpettia (10 vuosi menossa), osaan soittaa rumpuja, pianoa, bassoa. Lukiossa uusi soitin minulle on ollut cajon -rumpu, jota olen oppinut myöskin soittamaan.
3. Paras opettaja, hyvä yhteishenki, uusien asioiden oppiminen ja itse soittaminen.
4. Kaikille, jotka tykkäävät musiikista, haluavat kehittyä musiikin parissa ja haluavat lukion opintojen ohelle myös mukavia ja rentoja tunteja
(Tyttö 18 v.)


1. Koska olin koko peruskoulun ajan musiikkipainotteisella ja halusin jatkaa samaa rataa, olin kuullut hyvää palautetta musalinjasta ja musiikkilinja oli itseasiassa se syy miksi alunperin jäinkin Kuhmoon lukioon
2. Parhaiten kaikista soittimista hallitsen pianon, sen lisäksi alkeet kaikista muista bändisoittimista (kitara, rummut, basso jne). Kitara on saanut jonkin verran vahvistusta lukioaikana, mutta eniten edistyin pääinstrumentissani, eli pianossa, mikä olikin tavoitteenani kun tulin musiikkilinjalle.
3. Parasta on ollut soittaa yhdessä ja osallistua suurempiin projekteihin (esim. Is this love, Valon lapsi). Lisäksi musiikin opetus on ollut ensiluokkaista ja olen oppinut paljon!
4. Kaikille, joita kiinnostaa musiikki ja jotka haluaa kehittyä eteenpäin soittamisessa. Myös tietenkin niille, joille musiikki on uusi kiinnostuksenkohde, mutta hyötyy varmaan enemmän jos hallitsee jonkun soittimen jo entuudestaan.
(Tyttö 18 v.)

1. Koska olen ollut alakoulusta asti musiikkipainotteisella luokalla ja hakiessani olin vielä musiikkiopistossa kirjoilla. Tuntui luontevalta valita musiikkilinja normaalilinjan sijaan
2. Pianoa hyvin ja perusteet basso, kitara, rummut. Lisäksi tietysti rytmisoittimia! Perusteet kaikista bändisoittimista opittiin tietysti ala-asteelta lähtien.
3. Opettaja Risto V ja se, että musiikki keventää jaksoja mukavasti. Lisäksi soittaminen ja musiikki yleensäkin on aina ollut lempiaineitani koulussa.
4. Kaikille musiikista ja soittamisesta vähänkin kiinnostuneille! Joitakin perustaitoja olisi hyvä olla hallussa linjalle tullessaan.
(Tyttö 17 v.)


1. Musiikki on kiinnostanut minua aina ja olen harrastanut musiikkia pitkään, eikä mielessäni oikeastaan käynytkään mennä yleislinjalle. Kaikki mahdollisuudet harrastaa musiikkia ovat aina vain plussaa, ja musiikin kurssit ovat tehneet opiskelusta mielekkäämpää. Toivoin kehittyväni laulamisessa, eri instrumenttien soittamisessa ja saavani hyvää esiintymiskokemusta.
2. Osaan soittaa kitaraa ja hieman kosketinsoittimia. Kitaratekniikka ja -osaaminen ovat vahvistuneet lukion aikana ja kosketinsoittimia opin lukiossa. Musiikkilinjalla on saanut kokeilla laajasti eri soittimia bongoista mandoliiniin.
3. Parasta on hyvä fiilis ja inspiroiva opettaja. Olen saanut esiintymiskokemusta ja -varmuutta sekä oppinut paljon arvokkaita taitoja esimerkiksi musiikin teknologiasta ja esitysten valmistelusta. Tämän lisäksi olen saanut inspiroitua musiikista aina uudelleen, mikä on opiskelun kannalta motivoivaa.
4. Suosittelisin musiikkilinjaa kaikille, jotka toivovat lukio-opiskeluihinsa vaihtelua ja käytännönläheisempiä kursseja. Musiikkilinjalla on tekemisen meininkiä, erittäin kovatasoinen opetus sekä laitteet. Siellä saa mahdollisuuden kehittyä haluamiensa soittimien kanssa, harjoitella bänditiloissa ja vaikka äänittää ja miksata haluamansa kappale.
(Tyttö 18 v.)



1. Musiikki on oleellinen osa elämääni, ja musiikkilinja tukee musiikkiopiston opintojani. Musiikki on myös aineena yksi lempiaineistani.
2. Olen soittanut 6 vuotta pianoa musiikkiopistossa. Musiikkilinjalla olen oppinut esimerkiksi uusia säestystekniikoita ja kappaleita. Uusia instrumentteja en ole vielä ehtinyt harjoitella lukioaikana.
3. Parasta on yhdessä soittaminen, ja uuden oppiminen. Musiikki piristää päivää, ja sen avulla jaksaa paremmin muuta koulukäyntiä.
4. Kaikille musiikista kiinnostuneille, ja oppimisintoisille.

(Tyttö 16 v.)

PS. Kuvat viimeisten kahden-kolmen vuoden ajalta musiikkilinjalaisten eri esiintymisistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...