keskiviikko 15. helmikuuta 2023

Opintomatka

Matkamme Helsinkiin alkoi aikaisin aamusta klo 6.45 lukion parkkipaikalta. Matkalle lähti mukaan kakkos -ja kolmosvuoden opiskelijoita. Opintomatka on suunnattu kakkosille ja abeille ja se pyritään järjestämään joka vuosi mahdollisuuksien mukaan. Opintomatkan tarkoituksena on käydä tutustumassa muutamien eri kaupunkien jatko-opiskelu mahdollisuuksiin. Opintomatkan aikana tutustutaan yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin eri paikkakunnilla, joka saattaa antaa jo osviittaa sille, minne lukion jälkeen haluaa pyrkiä opiskelemaan. Opintomatkan parhaat puolet ovat juurikin siinä, että reissulla pääsee käymään eri jatko-opiskelu vaihtoehdoissa ja näkemään minkälainen koulupaikka on ympäristönä, opiskelupaikkana jne.

Maanantai 3.10: Matkamme Helsinkiin alkoi aikaisin aamusta ja Kuhmosta lähdimmekin liikkeelle klo 6.45. Matkasimme noin 2h, kunnes olimme perillä ensimmäisessä kohteessa, joka oli Kuopio. Kuopiossa porukka jakaantui yliopistolle tai ammattikorkeakoululle. Esittelyt kestivät suunnilleen reilun tunnin ja niissä kerrottiin perustietoja koulusta mitä voi opiskella jne. sekä esiteltiin koulun tiloja ja sen ympäristöä. Esittelyiden jälkeen menimme yliopistolle syömään, jossa oli ruokana lihapullia ja tomaattikeittoa.

Ruokailun jälkeen matkamme jatkui kohti Jyväskylää, jossa tutustuimme yliopistoon. Käytänteet olivat aika samanlaiset kuin Kuopiossa. Esiteltiin koulua ympäristönä ja kerrottiin mitä kaikkea siellä voi opiskella jne. Jyväskylän jälkeen suuntana olikin jo Helsinki, mutta matkalla pysähdyimme syömään Hartolan Jari-Pekassa.

Kiertelimme myös Jyväskylän yliopiston pihalla katselemassa paikkaa.

Syönnin jälkeen matkamme jatkui taas kohti Helsinkiä, jossa olimme perillä noin klo 20.00. Yövyimme Scandic Park -nimisessä hotellissa. Loppuaika oli vapaa-aikaa, mutta klo 22.00 piti olla hotellihuoneessa hyvänyön toivotuksia varten.

Tiistai 4.10: Tiistaiaamuna päivämme alkoi ensin hotellin aamupalalla, jonka jälkeen kokoonnuimme klo 8.30 hotellin aulaan valmiina päivän aktiviteetteihin. Lähdimme hotellilta bussilla kohti Helsingin ydinkeskustaa, jossa sijaitsi Helsingin yliopisto, johon olimme matkalla. Yliopiston esittelyssä meni reilu puoli tuntia ja lopuksi vielä kierreltiin katselemassa yliopiston tiloja ohjaajan kanssa. Yliopisto esittelyn jälkeen meille jäi hieman vapaa-aikaa, joten lähdimme kiertelemään kauppoja ja osa lähti muuten vaan kiertelemään keskustassa.

Pienen tauon jälkeen kokoonnuimme eduskuntatalon eteen odottamaan pääsyä sisälle.

Kun pääsimme sisälle ensimmäisenä meille tehtiin turvatarkastus. Sen jälkeen lähdimme ohjaajan kanssa kiertelemään eduskuntatalossa samalla kun hän kertoi talon historiasta ja kansanedustajista. Pääsimme myös käymään istuntosalissa katselemassa, mutta emme voineet jäädä kuuntelemaan alkavaa istuntoa. Lopuksi vielä tapasimme Tuomas Kettusen ja hänen avustajansa Tommi Anttalaisen pullan ja kahvin merkeissä kysymyksiä kysellen.

Kun pääsimme eduskuntatalosta lähdimme raxiin syömään, jonka jälkeen etenimme museoihin. Kakkoset lähtivät luonnontieteelliseen museoon ja abit etenivät Sea Lifeen. Luonnontieteellisessä museossa meille esiteltiin täytettyjä eläimiä ja kerrottiin hieman niiden historiasta ja nykytilanteesta maailmalla. Saimme myös tietää, että kuuluisa Haminan mursu oli tuotu kyseiseen museoon, mutta ei ollut vielä valmis näytettäväksi.

Museosta pääsimme noin klo 16.00, jonka jälkeen alkoi vapaa-aika. Vapaa-ajalla kävimme eri kaupoissa, kiertelimme hieman Helsinkiä ja vietimme yhdessä aikaa hotellihuoneessa woltattuja ruokia syöden. Illalla klo 22.00 oli jälleen hyvän yön toivotukset ja hieman kuulumisten kyseleminen.

Keskiviikko 5.10: Keskiviikkona hotellin aamupalan jälkeen tavarat pakattuina kokoonnuimme hotellin aulaan jo klo 8.20. Hotellista lähdimme matkaamaan kohti Otaniemeä, jossa sijaitsi Aalto yliopisto. Esittely kesti hieman yli tunnin.

Reissu oli kaiken kaikkiaan antoisa ja hauska!