Viimeisenä sosiaalisen median
välineenä esitellään yhteiskirjoittamisen väline GoogleDocs, joka tuo
uusia mahdollisuuksia ennen kaikkea luonnontieteellisiin kokeisiin. Biologiassa
on lukuisia verkossa olevia taulukoita, joihin opiskelijat merkkaavat mittaustuloksensa
yhtäaikaisesti eri tietokoneilta. Taulukkoon edeltäkäsin tehdyt kaavat laskevat
tunnusluvut (kuten keskiarvot) ja piirtävät niistä kuvaajan, joka päivittyy
reaaliaikaisesti kurssin nettisivulle. Näin kokeellinen työskentely vie
vähemmän aikaa, tulokset näkyvät havainnollisemmassa muodossa ja opiskelijat
voivat palata kerratessaan tutkimustuloksiin. Monissa oppiaineissa voi
hyödyntää GoogleDocsia tekemällä anonyymejä kyselyitä verkossa. Näin voidaan
tutkia esim. evoluutioteoriaan uskomista tai arkaluonteisiakin ilmiöitä, kuten
päihteiden käyttöä tai riippuvuuksia.
GoogleDocs helpottaa myös opettajien keskinäistä
yhteistyötä. Esimerkiksi tämä blogikirjoitus on alunperin kirjoitettu useamman
opettajan voimin suoraan GoogleDocs-palvelussa. Yhtään sähköpostin
liitetiedostoa ei ole tarvinnut lähettää, vaan artikkelia on muokattu
pelkästään netissä.
Samankaltainen väline GoogleMaps
mahdollistaa puolestaan biologiassa ja maantieteessä tutkimustulosten
havainnollistamisen karttapohjalla. Opiskelijat merkkaavat esim.
ilmansaasteisiin liittyvän tutkimuksen tulokset sovituilla värikoodeilla
karttapohjalle. Näin havainnollistuu Kuhmon ilmanlaadun kokonaiskuva karttaa katsomalla.
Monissa oppiaineissa
käytetään lisäksi lähdemateriaalina blogeja ja YouTube-videoita.
Voi siis sanoa, että sosiaalinen media on todellakin otettu osaksi nykyaikaista
opetusta ja opiskelua. Opiskelijoiden antama palaute sosiaalisen median käyttämisestä
opetuksessa on ollut enimmäkseen positiivista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti