tiistai 7. helmikuuta 2012

SOME lukio-opiskelussa, osa 3

Viimeisenä sosiaalisen median välineenä esitellään yhteiskirjoittamisen väline GoogleDocs, joka tuo uusia mahdollisuuksia ennen kaikkea luonnontieteellisiin kokeisiin. Biologiassa on lukuisia verkossa olevia taulukoita, joihin opiskelijat merkkaavat mittaustuloksensa yhtäaikaisesti eri tietokoneilta. Taulukkoon edeltäkäsin tehdyt kaavat laskevat tunnusluvut (kuten keskiarvot) ja piirtävät niistä kuvaajan, joka päivittyy reaaliaikaisesti kurssin nettisivulle. Näin kokeellinen työskentely vie vähemmän aikaa, tulokset näkyvät havainnollisemmassa muodossa ja opiskelijat voivat palata kerratessaan tutkimustuloksiin. Monissa oppiaineissa voi hyödyntää GoogleDocsia tekemällä anonyymejä kyselyitä verkossa. Näin voidaan tutkia esim. evoluutioteoriaan uskomista tai arkaluonteisiakin ilmiöitä, kuten päihteiden käyttöä tai riippuvuuksia.


GoogleDocs helpottaa myös opettajien keskinäistä yhteistyötä. Esimerkiksi tämä blogikirjoitus on alunperin kirjoitettu useamman opettajan voimin suoraan GoogleDocs-palvelussa. Yhtään sähköpostin liitetiedostoa ei ole tarvinnut lähettää, vaan artikkelia on muokattu pelkästään netissä.

Samankaltainen väline GoogleMaps mahdollistaa puolestaan biologiassa ja maantieteessä tutkimustulosten havainnollistamisen karttapohjalla. Opiskelijat merkkaavat esim. ilmansaasteisiin liittyvän tutkimuksen tulokset sovituilla värikoodeilla karttapohjalle. Näin havainnollistuu Kuhmon ilmanlaadun kokonaiskuva karttaa katsomalla.

Monissa oppiaineissa käytetään lisäksi lähdemateriaalina blogeja ja YouTube-videoita. Voi siis sanoa, että sosiaalinen media on todellakin otettu osaksi nykyaikaista opetusta ja opiskelua. Opiskelijoiden antama palaute sosiaalisen median käyttämisestä opetuksessa on ollut enimmäkseen positiivista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...