Äidinkieli:
Äidinkielenopettaja Maarit kuvailee toiminnallisimpien äidinkielen kurssien sisältöä seuraavasti: ÄI7:lla ei ole juuri muuta tehtykään, kuin istumisesta ja kuuntelemisesta poikkeavaa! Opiskelimme vuorovaikutuksen, kuuntelemisen ja argumentoinnin perusteet. Sitten opiskelijat kehittivät improvisaatio-keskustelun rooleissa aiheesta Kuhmon susitilanne. Paneelikeskustelu kuvattiin ja sitten tietysti ihailimme edustavaa esiintymistä.
Kävimme läpi myös kokoustamisesta. Opiskelijat kehittelevät kuvitteellista yhdistystä, jonka kokoukset pidetään ja kuvataan. Lisäksi olemme lukeneet satuja, esittäneet pöytäteatteria ja sen semmoista. Kurssiin on kuulunut myös päivänavausten laatiminen.
Eräällä tunnilla käsiteltiin "stalkkeri"-tehtävän tulokset. Opiskelijat ovat vakoilleet yleisötilaisuudessa siihen saapuvia ihmisiä ja tyypitelleet heitä. Sitten työstetään hahmoja tunnilla eli näytellään. Tulossa on tapakulttuuri ja tilannepuheet ja kurssi päättyy pieneen juhlaan, jossa puheet pidetään mehun ja popcornin siivittämänä.
AI9 kurssin sisältö jakautuu siten, että viikon 1. tunti opiskellaan teoriaa, sitten 2. tunti perehdytään suunnitelmiin ja kirjoitetaan ja 3. tunti on vertaisarviointia. Viime viikolla tehtiin sitten luovan kirjoittamisen harjoituksia, esim. "tarkkaile vieruskaverisi silmäripsien liikettä ja kirjoita siitä kuvaus".
Tässä opiskelijat suunnittelevat Ruotsinmatkan majoitusta läppärillä (uudet koneet tulossa ensi vuoden alusta!) |
Toinen kotimainen kieli:
Ruotsin tunneilla pyritään siihen, että kaikkia asioita harjoiteltaisiin sekä suullisesti (tunnilla) että kirjallisesti (enimmäkseen kotona). Työskentelemme paljon pareittain tai ryhmissä. Kielistudiota olemme hyödyntäneet mm. harjoittelemalla puhelinkeskusteluja kuulokkeet päässä mikkiin puhuen.
Tulevaisuudessa oppitunnilla saa näpelöidä kännykkää. |
Koska ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä, olemme kokeilleet useammalla kurssilla tietokoneiden avulla opiskelua, esim. kirjoittamalla wikisivuja ja tekemällä sanakokeita Socrative-ohjelmalla. Jatkossa tietokoneiden ja älypuhelimien käyttöä opetuksessa on tarkoitus lisätä entisestään. Kokeilemme esim. Edmodo-alustaa myös ruotsin tunneilla sekä kirjoitelmien tekemistä, palauttamista ja korjaamista tietokoneella. Smartboardin käyttöä olisi tarkoitus lisätä siten, että opiskelijatkin pääsisivät käyttämään sitä (opettajan lisäksi).
Keväisin järjestetään ruotsin puhekurssi RUB16, jossa opettaja ei ole juurikaan äänessä, vaan kaikki tunnit puhutaan pelkästään parin kanssa tai ryhmässä. Kurssilla ei myöskään kirjoiteteta juuri mitään. Tänä lukuvuonna päästään harjoitelemaan puhumista käytännössä, koska järjestämme matkan Ruotsiin.
Näkymä Edmodo-alustasta |
Englanti ja muut vieraat kielet:
Kieltenopettaja Mira toteaa seuraavaa: Sanoisin, että ihannetilanne olisi että pelkkään istumiseen ja opettajan kuuntelemiseen käytettäisiin maksimissaan kolmasosa tunnista, mielellään jopa alle tämän. Tämän takia tehtävät tarkistetaan ryhmissä, samoin kuin tekstit käsitellään (suomennetaan ja alleviivataan) pääsääntöisesti ryhmissä, kielioppien esimerkit ja usein säännötkin luetaan ääneen ryhmissä jne. Lisäksi on tietenkin keskustelutehtävät, kuuntelutehtävät jne. joissa istutaan ja kuunnellaan, mutta ei opettajaa :)
Tähän perustoimintaan vaihtelua yritän tuoda erilaisin pelein: esimerkiksi ranskassa kertaamme sanastoa ja kielioppia nyt kielen opiskelun alkuvaiheessa erilaisin pelein vähintään kerran kahdessa viikossa. Pelien käyttö hankaloituu kielenopiskelun edetessä, joten englantiin on jo haastavaa keksiä pelejä. Yritän kuitenkin elävöittää myös englannin tunteja esim. videonpätkillä joko yhdistäen kuuntelua ja kulttuurintuntemusta tai esim. puhekurssilla dubbasimme itse englanniksi pätkiä elokuvasta ja selitimme elokuvapätkien tapahtumia parille, joka niitä ei nähnyt.
Kieltentunnin perusnäkymä: opiskelijat työskentelevät pareittain. |
Englannin puhekurssilla opettajan kuuntelu on ehkä minimissään. Siellä kuunnellaan kaverien puhetta ja tuotetaan sitä itse. Ollaan oltu kokouksessa, väittelyssä, juhlissa, lääkärillä, puhelimessa jne. Puhekurssilla jokainen pitää myös puheen ja esitelmän. Myös neloskurssilla pidimme esitelmät.
Kielten tunnilla on siis monenlaista ohjelmaa ja tulevaisuudessa oppitunnit saattavat muuttua entistä käytännönläheisemmiksi uuden teknologian myötä. Ehkäpä muutaman vuoden päästä kieliä harjoitellaan seikkailemalla kohdekielen edustajien kanssa virtuaalimaailmassa!? (Tämä on mahdollista toki jo nyt.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti