Mikä ihme sitten on tutor? Tutor-opiskelija on lukion toisen vuosikurssin opiskelija, jonka tehtävänä on ohjata ja avustaa uusia opiskelijoita sekä tukea ja auttaa heitä opinnoissaan. Tutorit ovat itse hakeneet tehtäväänsä, joten he ovat valmiita auttamaan ongelmatilanteissa, eikä avun pyytämistä siksi kannata pelätä. Mutta millaista sitten on olla tutor-opiskelija? Ja mitä me käytännössä teemme? Tämän postauksen idea on vastata juurikin näihin kysymyksiin.
Kuten sanottu, tutorit valitaan halukkaiden ykkösten (siis tulevien kakkosten) keskuudesta ja valinnan jälkeen saamme hieman koulutusta tulevaa tehtäväämme varten. Samalla suunnittelemme jo tulevan vuoden toimintaa ohjaavan opettajan kanssa.
Syksyn ensimmäisen koulupäivän iltapäivänä pääsimme tositoimiin ja esittelemään koulua uusille ykkösille ja ryhmäyttämään heitä sekä luomaan hyvää yhteishenkeä. Tämähän onnistui käytännössä erilaisilla peleillä ja leikeillä sekä mehulla ja pullilla! Mukana toiminnassa oli myös Kuhmon seurakunta.
Seuraavana tehtävänä syyskuussa oli nahkiaisten järjestämisen päävastuu. Myös muut kakkoset saivat halutessaan osallistua järjestämiseen. Meillä olikin oikein mukava ja hyvä porukka kasassa. Ainakin tutoreiden kesken olimme tyytyväisiä lopputulokseen. Järjestämistämme nahkiaisista voi lukea tarkemmin täältä.
Tutorit eivät huolehdi vain jo lukion valinneiden opiskelijoiden eli ykkösten perehdyttämisestä, vaan tehtäviimme kuuluu myös motivoida ja ohjata peruskoulun 9. luokkalaisia lukio-opiskelun pariin. Tarvitseehan lukiomme tulevaisuudessakin opiskelijoita! Näiden potentiaalisten tulevien opiskelijoiden kanssa saimme toimia kolmeen kertaan: ennen joulua kävimme Kuhmon yläasteella esittelemässä lukiotamme tietovisan avulla ja toisen kerran, tammikuussa, yläastelaiset vierailivat lukiolla. Kolmannella kerralla kävimme taas vierailulla yläasteella, tällä kertaa opastamassa ainevalintakorttien täyttämisessä. Osa tutoreista esitteli lukiotamme myös muille vierailijoille.
Takaisin lukiomaailmaan. Tutoreiden moniin tehtäviin kuuluu myös koulun juhla- ja teemapäivien järjestäminen yhteistyössä oppilaskunnan hallituksen kanssa. Joulun alla osallistuimme glögijuhlan järjestämiseen omalla pienellä ohjelmallamme. Ohjelmassa siis oli jouluinen tietovisa. Myös huhtikuussa järjestetyssä simajuhlassa meillä tutoreilla oli sormemme pelissä, jälleen tietovisan muodossa. Nyt visa vain oli vappu-aiheinen.
Glögijuhla |
Tässä oli aika kattava katsaus siitä, millaisia tehtäviä meillä tutor-opiskelijoilla on ollut lukuvuoden aikana. Entä millaisia mietteitä tällainen toiminta herättää meissä ja mitä siitä jää käteen? Tässä joidenkin tutoreiden ajatuksia meidän toimintakaudeltamme 2015-2016.
Laura, 14A, 15B-ryhmän tutor: "Kivaahan tää oli ja varsinki meidän (tutor)porukka oli tosi hyvä, ku yhteistyö pelasi ja saatiin kaikki annetut tehtävät tehtyä. Lisäks oli kiva, kun tehtäviä oli erilaisia ja kaikilla oli mahdollisuus olla mukana niin paljon kun vaan halusi. Tutorina toimiminen oli siis positiivinen kokemus ja tehtäviä oli just sopivasti. Hyötynä on, että oppii toimimaan ryhmässä ja vetämään isompiakin ryhmiä. Myös se, että saa kurssimerkinnän, on hyvä juttu!"
Elisa, 14B, 15B-ryhmän tutor: "Tutor-toiminta tuo mukavaa vaihtelua kouluhommiin, se on rentoa ja nahkiaisten suunnittelu niin hyvällä porukalla kuin meillä oli sujui loistavasti. Hyötynä toiminnasta oli ryhmässä työskentely ja siinä mukana oleminen sekä tietty helppo ja ilmanen kurssi."
Sami, 14B, 15A-ryhmän tutor: "Tästä on tosi helppoo saada kurssi, kun riittää, että teet muutaman pikkujutun kouluvuoden mittaan. Ja olihan se ihan kivaakin. Pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin ja saa auttaa pikku ykkösiä tutustumaan lukiomaailmaan."
Elli, 14B, 15A-ryhmän tutor: "Tutorina olo oli kaiken kaikkiaan mukavaa, eikä yhtään vaikeaa. Minusta mukavaa oli ysien tutustuttaminen lukioon ja kurssivalinnoissa auttaminen. Vaikeinta/stressaavinta oli nahkiaisten järjestäminen, muuten oli kyllä helppoa hommaa."
Kuten lausunnoista huomaa, tutorointi on oikeasti kivaa ja hyödyllistä hommaa. Tutustuu uusiin ja paremmin jo tuttuihin ihmisiin ja saa toimia ihan huippuruhmässä! Lisäksi saa hyvää kokemusta ja mukavia muistoja lukioajasta. Kaiken päällä on tietenkin se kurssimerkintä. Voimme suositella lämpimästi tutor-tehtäviin lähtemistä, kun mahdollisuus tulee.
Viimeisenä tehtävänä me, kohta jo ex-tutorit, saamme jututtaa uusia, tulevia tutoreita ja tsempata heitä tämän suuren tehtävän edessä sekä kannustaa heitä olemaan yhtä mahtavia kuin me olimme. Ainahan he voivat yrittää... ;)
Teksti Christina (tutor), kuvat mediaryhmäläiset
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti