torstai 6. marraskuuta 2014

SoMe kyselyn tuloksia!

Lukiolaistemme tärkeimpään tiedotuskanavaan eli Wilmaan tuli viime viikon alussa linkki kyselyyn, jossa kartoitettiin sosiaalisen median palveluita, joita lukiolaisemme käyttävät. Kysely linkki lähetettiin kaikkien vuosikurssien opiskelijoille sekä opettajille.


Reilusta sadaste hengestä kyselyyn vastasi 41 henkilöä. Eniten vastanneita oli kakkosluokkalaisissa ja ykköset ja opettajat olivat vastanneet heikoiten.


Kaikille listatuille sosiaalisen median palveluille oli käyttäjiä lukiossamme, tilastoissa tulee kuintekin ilmi, että eniten käytetään Whatsappia, Facebookia sekä YouTubea.

1. 72% käyttäjistä tarkistaa sovelluksen päivittäin. Käyttäjien keskimääräinen sovelluksen katsomiskerta on 23 kertaa päivässä.
2. Sovelluksella on 430 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää ja luku kasvaa kokoajan! WhatsApp lisää yli miljoona uutta käyttäjää päivittäin.
3. Whatsapp käsittelee päivittäin 50 miljardia viestiä, keskimääräinen käyttäjä lähettää yli 1000 viestiä kuukaudessa
4. Whatsapissa lähetetään 500 miljoonaa kuvaa päivässä. Keskimääräinen WhatsApp käyttäjä lähettää 40 kuvaa, 7 videota ja 13 ääniviestiä kuukaudessa.

Eli lyödäänpäs pöytään pari faktaa eniten lukiossamme käytetystä SoMe palvelusta! WhatsApp on nopeasti tavallisia tekstiviestejä syrjäyttävä pikaviestipalvelu, joka toimii netin kautta älypuhelimella ja on saavuttanut suuren suosion ympäri maailmaa. WhatsApin avulla voi tavallisen tekstin lisäksi lähettää kuvia, videoita, ääniviestejä sekä jakaa puhelimen yhteystietoja tai GPS:sän avulla oman sijaintinsa.


Ei ole yllättävää, että älypuhelin on syrjäyttänyt tavallisen tietokoneen sosiaalisen median palveluiden käyttämisessä. Tabletin käyttö ei kuitenkaan yllä vielä tietokoneen tasolle, sillä lukiossamme ei yksikään vastanneistä käytä tablettia eniten sosiaalisen median käyttämiseen.


Facebook-kaverit ja niiden tunteminen oli myös osana kyselyä. Vastanneilla oli Facebook-kavereita keskimäärin 200 ja tunsivat heistä suurimman osan. Muiden sosiaalisen median palveluiden seurattujen tunteminen hajautui suuremmin, mutta tässäkin kohdassa tunnettiin yleisesti ottaen suurin osa seuratuista. Suuremman skaalan aiheuttaa luultavasti mahdollisuus seurata esimerkiksi julkkiksia, joita ei yleisesti ottaen tunne.

Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. 2010, 3. Sosiaalinen media: verkkomedian ja yhteisöpalvelujen käyttö . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 2.11.2014].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/sutivi/2010/sutivi_2010_2010-10-26_kat_003_fi.html 

Pelkän selaamisen ja päivittämisen aktiivisuudessa on selkeät erot. Monet selaavat eri sosiaalisen median kanavia useita kertoja päivässä, mutta päivittävät sivujaan harvemmin. Alla myös vertailu kohdaksi tilastokeskuksesta otettu 2010 vuoden taulukko muiden suomalaisten seuraamisen aktiivisuudesta.


Viimeinen kysymys koski kanavia, joiden avulla voi seurata lukiomme toimintaa ja siinä ykköseksi nousi blogimme! Jos teiltä löytyy Facebook-, Instagram- ja Twitter-tilejä niin muistakaahan käydä seuraamassa myös siellä! Facebookissa meidät löytää nimellä Kuhmon yhteislukio ja Twitterissä sekä Instagramissa käyttäjänimellä kuhmonlukio!

Teksti ja tilastot: Riikka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...